බස් එක මිස් කර­ගත් ඔස්තාර් ලා – කුල­සිරි ලිය­නගේ

එකක් කඩ­තොළු මකා ගන්නට ගොසින් මට උන කාරියා – දෙකක් කඩ­තොළු හදා දුන්නැයි ඉඳුරුවේ ආචා­රියා” ඒ ඉඳු­රුවේ ආචා­රියා ජන­ව­හ­රට එක්වූ හැටිය. “ආචා­රියා රවටා කැත්ත හදා ගත්තා වාගේ” කියා කතා­වක්ද ජනවහරේ ඇත. ඒ එක මනු­ස්ස­යෙක් ආචා­රියා රවටා කැත්තක් සාදවා ගන්නට අද­හස් කර වානේ ටික සඟ­වා­ගෙන යකඩ ටික පම­ණක් කම්ම­ලට යැවීමේ සිද්ධි­යක් නිසාය. ආචා­රි­යාද යක­ඩෙන් කැත්තක් හදා දී ඇති අතර, වානේ නොවූ නිසා ඒ කැත්තෙන් කිසි­වක් කපා­ගන්න නම් හැකි­යා­වක් ලැබෙන්නේ නැත. වානේ නැති නිසා කිසි­දාක පන්න­රය තබ­න්න­ටත් හැකි­යා­වක් කොහො­ම­ට­වත් නැත.

ජනවහරේ එන ඔය එක එක විදිහේ ආචා­රි­යන් ගැන සිහි­පත් වුණේ, අපේ කාලේ ආචා­රි­යෙක් කළ කතා­වක් නිසාය. ඒ ආචා­රි­යාගේ කතාව, පාසලේ ඉතා කුඩා ඉඩක් සහිත ගේට්ටු­ව­කින් බස් රථ­යක් හප්පන්නේ නැතිව පාසල තුළට ගැනී­මට සජිත් ප්‍රේම­දාස සමත් වූ බවත්, රටේ ආර්ථි­ක­යද ගොඩ­දැ­මී­මට සජිත් ප්‍රේම­දාස මහ­ත්ත­යාට හැකි බව තමන් එමඟින් තේරු­ම් ගත් බවත්ය. අනු­රා­ධ­පුර මැද­ව­ච්චිය මෛත්‍රී­පාල සේනා­නා­යක මධ්‍ය මහා විද්‍යා­ල­යට බස් රථ­යක් දෙන්න ගිය අව­ස්ථාවේ මේ කතාව කිව්වේ, වෙනත් කවු­රුත් නොව, සජබ ආර්ථික ඔස්තාර් හර්ෂ ද සිල්වාය.

හර්ෂගේ මේ කතාව අස්සේ සිහි­පත් වන තවත් කතා­වක් ඇත. ඒ කතාව සජි­ත්ගේය. වරක් සජිත් කියා සිටියේ, තමන්ගේ ආණ්ඩු­වක ආර්ථික කට­යු­තු­වල වග­කීම පව­රන්නේ හර්ෂට කියාය. සජිත්ගේ ඒ කතාව අනුව නම්, රිය­ැදුරු තැන හර්ෂය. එත­කොට ඒ බස් රථයේ කොන්දො­ස්තර සජිත් ද? සජිත්ට රියැ­දුරු වැඩේ වගේම කොන්දො­ස්තර වැඩෙත් කරන්න පුළු­වන්ද ?

සජිත්ලා හර්ෂලා කියන කතා අනුව නම් රට්ටු එහෙම අහ­න්නත් ඉඩ ඇත. එහෙත් ඒ ප්‍රශ්න­ව­ලට උත්තර ඇත්තේ ජල­නිලා, ලකීලා ළඟය. සැබ­වින්ම අපට නම් දෙන්න­ගෙන් කවුරු ඩ්‍රයි­වර් වුණත් කවුරු කොන්දො­ස්තර වුණත් ප්‍රශ්න­යක් නැත.

අපට ඇති ප්‍රශ්නය, හර්ෂලා සජිත්ලා බස් එක තියෙන තැන­වත් හරි­යට දන්න­වාද යන්නය. මේ වෙලාවේ බස් එක ඇති තැන ගැන හරි අව­බෝ­ධ­ය­කින් හිටියා නම් පුංචි ගේට්ටු­වෙන් සීරු­වට බස් ධාව­නය මාර සීරි­යස්, සුපි­රිම වැඩක් ලෙස දකින්න විදි­හක් නැත. මොකද මේ වන විටත් රටේ ආර්ථි­කය පව­තින්නේ දරුණු අගා­ධ­යක වන නිසාය.

වැටුණු ආර්ථි­කය

ඒ ගැන 2022 ජූලි මාස­යේදී ජ්‍යාත්‍ය­න්තර මූල්‍ය අර­මු­දලේ කළ­ම­නා­කාර අධ්‍ය­ක්ෂිකා ක්‍රිස්ට­ලිනා ජෝර්ජීවා පවසා සිටියේ මේ ආකා­ර­ය­ටය.

“ඉහළ ණය ප්‍රමාණ වගේම සීමිත ප්‍රති­පත්ති අව­කා­ශ­ය­කින් යුතු රට­වල් අම­තර පීඩ­න­ය­කට මුහුණ දෙන්නට පුළු­වන්. අන­තුරු ඇඟ­වීමේ සල­කු­ණ­කට ඇති ඉතා සමීප උදා­හ­ර­ණ­යක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව දෙස බලන්න”

“සංව­ර්ධ­නය වෙමින් පව­තින රට­වල් සිව් මසක් පුරා එක­දි­ගට සිය ප්‍රාග්ධ­නය බැහැර ගලා­ යෑම අත්වි­ඳි­මින් සිටින්නේ දියුණු ආර්ථික ළඟා ­කර ගැනීමේ සිහින අව­දා­නමේ හෙළ­මින්” බව ද ඇය කියා සිටි­යාය.

ක්‍රිස්ට­ලිනා ජෝර්ජීවා මේ ප්‍රකා­ශය සිදු­ ක­රන විටත් ශ්‍රී ලංකාව සිටියේ දරුණු ආර්ථික අර්බු­ද­ය­කය. එහිදී, විදේශ විනි­මය අර්බු­දය විශේෂ විය. මිලි­යන 22ක් වූ මෙරට ජන­තා­වට අවශ්‍ය ආහාර, ඉන්ධන හා ඖෂධ ආන­ය­නය සඳහා ගෙවීම් කිරීමේ බර­ප­තළ ගැට­ලු­වක් පැව­ති­යේය. ඒ තුළ ඉන්ධන සහ ගෑස් හිඟය විසින් මෙරට පෝලිම් යුග­යක් බිහි කළේය. උද්ධ­ම­නය 70% කට පමණ ඉහළ නඟිද්දී වස­ර­කට පෙර තිබු­ණාට වඩා 80% කින් පමණ ආහාර මිල ඉහළ ගියේය. වැඩි අටුවා ටීකා නැතුව සඳ­හන් කළොත් රට තිබුණේ නිල වශ­යෙන් බංකො­ලොත් බව ප්‍රකාශ කර තිබූ තත්ත්ව­ය­කය.

ගෝලීය වසං­ගත තත්ත්වය මෙන්ම අන­තු­රු­දායී ප්‍රති­පත්ති සම­ඟින් ආර්ථි­කය වැරදි ලෙස හැසි­ර­වීම සම්බ­න්ධ­යෙන් හිටපු ජනා­ධි­පති ගෝඨා­භය රාජ­ප­ක්ෂට පාල­නය අත්හ­රින්න සිදු­ වූයේ ඒ හමුවේ වූ ජනතා නැඟී­සි­ටීම උත්සන්න වූ නිසාය.

ගෙවුණු වසර ගණන පුරා ගොඩගැසුණු අති­වි­ශාල ණය කන්ද­රාව විසින් වසර 20ක් තුළදී විදෙස් ණය ගෙවීම පැහැර හරින ලද පළමු ආසියා ශාන්ති­කර කලා­පීය රට බවට ශ්‍රී ලංකාව පත්ක­ළේය. බලය අත්හ­රි­න්නට පෙර අග­මැති මහින්ද ප්‍රමුඛ කැබි­නට් මණ්ඩ­ලය විසු­රවා, නව ආණ්ඩු­වක් පිහි­ටු­වී­මට විපක්ෂ නායක සජිත්ට ආරා­ධනා කෙරු­ණත් ඔහු ඒ සඳහා ඉදි­රි­පත් වූයේ නැත. ඒ වැටුණු ආර්ථි­කය ගොඩ­නැ­ඟීම පිළි­බඳ දැක්මක් වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් තබා, මතුව තිබූ ප්‍රචණ්ඩ අරා­ජි­ක­ත්ව­ය­වත් අව­සන් කිරී­මට ඇති හැකි­යාව සම්බ­න්ධ­යෙන් හෝ විශ්වා­ස­යක් නොතිබූ නිසාය.

ඒ බව තහ­වුරු කරන තවත් සිදු­වී­මක් නම්, අර්බු­දය අව­ස්ථාවේ මුදල් අමා­ත්‍යං­ශයේ ලේකම්, මහ බැංකු අධි­පති ඇතුළු ආර්ථි­ක­යට අදාළ ඉහළ වග­කීම් දරන පාර්ශ්ව සමඟ විපක්ෂ නායක ප්‍රමුඛ ඔහුගේ ආර්ථික ඔස්තාර්ලා සිදු­ කළ සාක­ච්ඡා­වය. එහිදී නිල­ධා­රීන් ඉදි­රි­පත් කළ දත්ත හමුවේ සජිත් ප්‍රමුඛ ගෝල­යන්ට හීන්දා­ඩිය දැමූ බවත් ප්‍රසිද්ධ රහ­සක්ය. “මේ වෙලාවේ ගන්න එකේ අව­දා­න­මක් විත­රයි තියෙන්නේ. ඊළඟ ඡන්දෙට ඒක හානි­යක්.” එදා රට අරා­ජික වන විට සජිත්ලා කර ඇරියේ එහෙ­මය. දේශ­පා­ලන අනා­ග­තය ගැන හිතු­වාට පොදු ජන­තාව ගැන හිතුවේ නැත.

රටේ සැබෑ ආර්ථික දත්ත දැක බයෙන් පලා ­ගිය සජිත්ලා ප්‍රමුඛ ගෝල­යන්ගේ සිහි විකල් කෙරුණේ, තමන් දා, තනි­කර පලා­ ගිය බස් රථය රනිල් වික්‍ර­ම­සිංහ බාර­ගෙන ඇති බව දැන­ග­ත්තාට පසු­වය. ඒ හමුවේ සජි­ත්ලාගේ සිහි වික­ල් වීම නිවැ­රදි බව අද වන විට ඔප්පු වී හමා­රය.

ඊට නිද­සු­නක් ලෙස පෝලිම් යුගය අව­සන් කළ බව දැක්වීම පැර­ණිය. අලුත් නිද­සුන නම් වසර 3කට පමණ පසුව මෙවර නත්තල සැම­රීම වෙනු­වෙන් ජන­තාව දැක්වූ උද්‍යෝ­ග­යය. කවුරු කවු­රුත් ඇති හැකි උප­රි­ම­යෙන් නත්තල සැම­රී­මට එක්වූ බව රහ­සක් නොවේය. වඩාත් සිත්ගන්නා සුලු කරුණ වන්නේ මෙවර නත්තල ආග­මික උත්ස­ව­ය­කට එහා­ගිය කන බොන සතුටු වන සංස්කෘ­ති­යක් සහිත උත්ස­ව­යක් වීමය. එසේම මාස කිහි­ප­ය­කට පෙර පාරට බැස පාල­ක­යන් එළ­වන්න පෙළ­ගැ­සු­ණේද මේ ජන­තා­වම වීමය.

පසු­බිම එසේ නිසා දැන් අව­ධා­නය යොමු­කළ යුත්තේ, හොඳ ඩයි­වර්ලා සෙවීම වැනි පිස්සු මර­ගා­ත­ව­ලට නොවේය. දැන් විමසා බැලිය යුත්තේ, මාස කිහි­ප­ය­කට පෙර පාරට බැස පාල­ක­යන් එළ­වන්න පෙළ­ගැ­සුණු ජන­තා­වක් “කැරොල්” කල්ට් එකක් සමඟ ඒකා­ත්මික වුණේ කොහො­මද යන්නය.

මිනි­සුන් මෙහෙම වෙනස් වුණේ ආර්ථික අර්බු­දය අව­සන් නිසාද? කොහෙත්ම නැත. පෝලිම් යුගය අව­සන් කර, මිනි­සුන්ට සැන­සි­ලි­දා­යක සමාජ ආර්ථික පසු­බි­මක් නිර්මා­ණය වී ඇති බව ඇත්තය. නමුත් අර්බු­දය අව­සන් නැත. එසේ නම් මේ මොහොතේ විමසා බැලිය යුතුම කරුණ වන්නේ, මාස කිහි­ප­ය­කට පෙර පාරට බැස පාල­ක­යන් එළ­වන්න පෙළ­ගැ­සුණු ජන­තා­වක් “කැරොල්” කල්ට් එකක් සමඟ ඒකා­ත්මික කරන මේ වෙනස ඇති­ කළේ කවුද යන්නය. දේශ­පා­ලන කුහ­ක­ත්වය පසෙක තැබු­ව­හොත් ඒ සඳහා ලැබෙන පිළි­තුර නිශ්චි­තය. රටේ මේ වෙනස ඇති­ කළේ ජනා­ධි­පති රනිල්ය. මාස කිහි­ප­යක් තුළ ජනා­ධි­පති රනිල් සිදු­ කළ වැඩ­ කො­ටස විසින්ය. රට හමුවේ ඇති සියලු අර්බුද විස­ඳීමේ වැඩ­පි­ළි­වෙළ ඉදි­රි­පත් කර එය ක්‍රියා­ත්මක කිරීමේ හැකි­යාව ප්‍රායෝ­ගි­කව පෙන්වා එය සාර්ථ­ක­ත්වය කරා ගෙන යමින් තිබෙන එකම දේශ­පා­ලන නාය­ක­ත්වය ජනා­ධි­පති රනිල්ය. රනිල් හැර වෙනත් උත්ත­ර­යක් මේ මොහොතේ රටේ නැත.

වික­ල්ප­යක් තිබෙ­නවා නම් විප­ක්ෂය එය හෙළි­ කළ යුතුය.

ඡන්දයක් ඉල්ලීම

අවම වශ­යෙන් ආණ්ඩුව වැරදි නම් ඊට විකල්ල වැඩ­පි­ළි­වෙළ විප­ක්ෂය ඉදි­රි­පත් කළ යුතුව ඇත. එහෙත් එවැ­න්නක් නොමැත. ඒ වෙනු­වට ඇහෙන්න ඇත්තේ, ඡන්ද­යක් ඉල්ලා හන්දි­ ගානේ ගිහින් ගහන කයි­වාරු පම­ණය. විප­ක්ෂ­යට ඡන්ද­යක් අව­ශ්‍යව ඇත්තේ ඔවුන්ගේ ඔළු­ගෙඩි ටික වැඩි­ කර ගන්න­ටය. ඒ හරහා ජාතික මැති­ව­ර­ණ­යක වැඩි වාසි අත්පත් කර­ ග­න්න­ටය. එයින් ජන­තා­වට ලැබෙන දෙය­කුත් ඇත. ඒ ආයෙත් පෝලිම් යුග­යට යාමට ලැබී­මය. මන්ද සජි­ත්ලාට හර්ෂ­ලාට අර්බු­ද­යට විස­ඳු­මක් තියා අර්බු­දයේ දිග පළල ගැඹුර ගැන­වත් නිවැ­රදි තක්සේ­රු­වක් නොමැති නිසාය.

සැබ­වින්ම ජනා­ධි­පති රනිල් තවම රට ගොඩ ගත්තේ නැත. නමුත් ඔහු බාර­ ගත් අභි­යෝ­ගය සාර්ථක ලෙස ජය ගනි­මින් ඇත. ආර්ථි­කයේ වූ දරුණු කඩාවැටීම පාල­නය කර­ගෙන ඇත. දැන් ඇත්තේ වැටුණු අගා­ධ­යෙන් ගොඩ ගන්න­ටය. ජනා­ධි­පති මේ මොහො­තේද සිදු­ක­රන්නේ, ඒ ගොඩ­ ගන්න වැඩේට අවශ්‍ය වැඩ­පි­ළි­වෙළය. ඊට අවශ්‍ය උපාය උප­ක්‍රම, උප­ක­රණ, අවශ්‍ය පිරිස් සහය සපයා ගනි­මින්ය. දිගින් දිග­ටම විප­ක්ෂ­යෙන් ඉල්ලා ගන්නේ, මේ කට­යුත්ත කඩි­න­මින් සාර්ථක කර­ගන්න නම් සාමු­හික ප්‍රය­ත්න­යක් දැරිය යුතු බවය. සාම්ප්‍ර­දා­යික දේශ­පා­ල­නය පැත්ත­කින් තබා රට අගා­ධ­යෙන් ඉහ­ළට ඔසවා ගනිමු කියාය. ඊට සහාය දෙනවා මිස ජන­තාව වෙනු­වෙන් විප­ක්ෂ­යට කරන්න වැඩ­කුත් මේ මොහොතේ නැත. ඒ නිසා එක­තු වී බස් එක ගොඩට ගත­හොත් අඩුම ගානේ සජිත්ට වගේම හර්ෂ­ලා­ටත් එහි ගමන් කිරී­මට අව­ස්ථාව ලැබෙනු ඇත.

ඒ මිස ඔය හොඳ ඩ්‍රයි­වර් ගේන්න කියා ඡන්ද ඉල්ල­මින්, හන්දි ගානේ කයි­වාරු ගැහු­වට තේරු­මක් නැත. ජන­තාව යළිත් එකක් කඩ­තොළු මක­න්නම් කියා ඇවිත් දෙකක් කඩ­තොළු තියා දෙන ඉඳු­රුවේ ආචා­රි­යන්ට අහු­වෙන්න සූදා­නම් නැත. කොටින්ම පිස්සු නටන ආචා­රි­යන් දැන් ජන­තා­වට තිත්තය. ඒ වගේම ජන­තාව දැන් ආචා­රියා රවටා කැත්ත හදා­ගන්න යන්නේද නැත. ඒ හොඳ ඩ්‍රයි­වර් වුණාට, හොඳම කොන්දො­ස්තර, හොඳම ගොවියා, හොඳම ගරාජ් බාස්, හොඳම ඡායා­රූප ශිල්පියා, හොඳම ක්‍රික­ටර්, හොඳම පාපන්දු ක්‍රීඩ­කයා වුණත්, කැපෙන්නේ නැති කැත්තෙන් වැඩක් නැති බව ජන­තාව ඕනෑ­ව­ටත් වඩා තේරුම් ගෙන සිටින නිසාය. සේර­ටම වඩා වානේ කියලා නාම­යක් නැති නිසා, කව­දා­වත් පන්න­රය තියන්න බැරි යකඩ කැතිවලට ජන­තාව අතර ඉඩක් නැත. ඒ බව තේරුම් ගන්න සජි­ත්ලාට හර්ෂ­ලාට ඡන්දත් වුව­ම­නා වී තිබීම හාස්‍ය­ජ­න­කය.

කුල­සිරි ලිය­නගේ

දිනමිණ

         

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *